همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

ترک خود ارضایی

عوارض خود ارضایی ...


در معصیتم جوان بظاهر پیرم      عمریست که پابند به این زنجیرم

امید نجاتست ز یک فضل هزار          هر چند گرفتار بصد تقصیرم



به علت ازدیاد سوالات دوستان درباره خود ارضایی برآن شدیم تا مطلبی در این باره بنویسیم که امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیره و هر کسی از دوستان روشی برای ترک خود ارضایی داره بنویسه و عوارضی هم که بر بدنش بوجود اومده رو هم ذکر کنه تا باقی دوستان عینآ در بطن حادثه قرار بگیرن ..

اگر سوالات و شبهاتی هم وجود داشت درمیان بگذارید تا با همکاری هم جوابی منطقی برای سوالات پیدا کنیم و در اخر هم یک جمع بندی اصولی بکنیم ..



در پای گنه شد دل بیمارم پست        یارب چه شود اگر مرا گیری دست

گر در عملم آنچه مرا باید نیست         اندر کرمت آنچه تو را باید هست



از خداوند یاری بجویید ...



ببینید آسیب‏هاى ناشى از خودارضایى به گونه‏هاى مختلفى تقسیم‏پذیر است که به اختصار به برخى از آنها اشاره مى کنیم :


1) آسیب‏هاى جسمانى‏


یکى از روش‏هاى شناخت پیشرفت بیمارى‏ها در پزشکى، مرحله‏بندى علایم بیمارى است. براین اساس، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایى، سه مرحله بیان شده است:
  •  مرحله مشکل ساز .


در افرادى که مدتى است گرفتار خودارضایى شده اند، زودرس ترین عوارض ناشى‏از خودارضایى عبارت است از:

الف. خستگى و کوفتگى .

ب. عدم تمرکز حواس .

ج. ضعف حافظه .

د. استرس و اضطراب .

  •  مرحله گرفتارى شدید .


بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلاى وى یا مدت آن بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدیدترى ظاهر شده است:

الف. خستگى و کوفتگى .

ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقى .

ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجى .

د. کمردرد .

ه. نازک شدن موها .

و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى .

ز. بى‏خوابى یا بدخوابى و مشکلات مشابه .

  •  مرحله گرفتارى بسیار شدید یا حالت اعتیاد .


الف. خستگى و کوفتگى .

ب. ریزش شدید موها .

ج. تارشدن دید چشم‏ها .

د. وز وز گوش .

ه. انزال زودرس و غیرارادى یا خروج منى به صورت قطره قطره .

و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلى .

ز. دردهاى قولنجى در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه .



نحوه پیدایش عوارض‏

در دانش پزشکى، روند پیدایش علایم یک بیمارى و چگونگى بروز عوارض و نشانه‏هاى کلینیکى، در شناخت هر چه بیشتر یک بیمارى بسیار مهم است و مى‏تواند پزشک را در تشخیص و درمان بهتر بیمارى و مریض را در پیشگیرى کمک کند. به این دلیل مناسب است درباره نحوه پیدایش برخى از عوارض خود ارضایى که در به آن اشاره شد بیشتر به آن توضیح داده شود تا خواننده عزیز با روند پیدایش این عوارض، یا به اصطلاح پاتوفیزیولوژى آن آشنا شود.

1. خستگى و کوفتگى: انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال (ارگاسم یا اوج لذت جنسى)، باعث مصرف سریع مواد غذایى ذخیره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گلیکوژن (ماده اصلى لازم براى تولید انرژى عضلانى) مى‏شود. خستگى عضلانى تقریبا با سرعت تهى شدن عضلات از گلیکوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگى بیشتر است‏فیزیولوژى گایتون، ترجمه دکتر فرخ شادان، تجدید نظر هفتم، 1986 (تهران: چهر، 1365)، ج 1، ص 313.. در خودارضایى، به علت انقباض‏هاى مکرر عضلات بدن، ذخایر گلیکوژن عضلات به سرعت تمام مى‏شود و خستگى و کوفتگى همیشه از عوارض بدیهى آن است.

2. ریزش مو: خودارضایى به تدریج با تغییرات هورمونى و شیمیایى که در بدن ایجاد مى‏کند، باعث افزایش هورمون جنسى مردانه؛ یعنى، تستوسترون به دى هیدرو تستوسترون مى‏شود که از عواقب بالا بودن ماده DHTدر خون، ریزش موها و تاسى و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشى از آن در پیرى است.

3. خود ارضایى مکرر باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبى پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه اَسِتیل کولین از انتهاى این رشته ها در مغز مى‏گردد که این خود باعث پاره‏اى از عوارض جسمانى و روانى، چون حواس‏پرتى ، کمى حافظه ، عدم تمرکز حواس، سیاهى رفتن چشم و در نهایت تارى دید مى‏شود. تمام این علامت‏ها ناشى از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایى موجود در مغز است که بین سلول‏هاى عصبى رد و بدل مى‏شود و انتقال پیام‏هاى مختلف را بر عهده دارد.

4. برخى نیز بر این عقیده‏اند که علت بروز اختلالات مغزى (مانند حواس پرتى، عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه) ناشى از ظرفیت عظیمى از انرژى بدن است که در هر بار انزال، تخلیه شده و هدر مى‏رود؛ زیرا مایع منى حاوى مقدار بسیار زیادى DNA(هسته 400-300، اسپرمى که در هر انزال خارج مى‏شود)، RNA آنزیم‏ها، پروتئین‏ها، مواد قندى، لسیتین ، کلسیم، فسفر، نمک‏هاى بیولوژیک، تستوسترون و... است. این ذخایر عظیم انرژى - که باید در بدن براى رشد و تقویت بخش‏هاى مختلف مورد استفاده قرار گیرد - بیهوده و به طور مکرر از بدن خارج مى‏شود و هر کدام عوارضى را به دنبال مى‏آورند.

براى مثال از آنجا که سلول‏هاى خونى و پلاکت‏ها در مغز استخوان‏ها تولید مى‏شود و به تکامل نهایى مى‏رسد و براى تولید آنها نیز انرژى بسیار زیادى مورد نیاز است؛ در افراد گرفتار خودارضایى، تکامل مغز استخوان و در نتیجه تولید سلول‏هاى خونى با مشکل مواجه شده و منشأ کم خونى، ضعف و خستگى در این افراد است. نیز دفع فسفر و لیستین بیش از حد از طریق انزال‏هاى مکرر، باعث کاهش ذخایر این مواد مى‏شود که مواد حیاتى براى سلامتى سلول‏هاى عصبى هستند و در نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبى، مانند حواس پرتى، عدم تمرکز حواس و... بروز خواهد کرد.


2) آسیب‏هاى روحى و روانى‏


ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏گیرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخویى، کسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضایى است. شرح پاره‏اى از این موارد در مباحث گذشته روشن شد.

3) آسیب‏هاى اجتماعى‏

ناسازگارى خانوادگى، بى‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکى، شرافت و جایگاه اجتماعى، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک‏جهت آگاهى بیشتر

4)  آسیب‏هاى معنوى و اخروى‏

هیچ یک از آسیب‏هاى پیش گفته، به اهمیت آسیب‏هاى معنوى نیست؛ زیرا آسیب‏هاى معنوى، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمى را تباه مى‏سازد. خودارضایى از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل مى‏نهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛ مطففین (83)، آیه 24.؛ «چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل‏هاى آنان را زنگار زده است».

زنگ یا زنگار در اشیاى مادى، همان چیزى است که روى فلزات و اشیاى قیمتى مى‏نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگى آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.

علامه طباطبایى در تفسیر المیزان‏طباطبایى، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى، (تلخیص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامى، بى‏چا، بى‏تا)، ج 20، ص 385. مى‏فرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده مى‏شود:

1. اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مى‏دهند؛

2. این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمى حق و حقیقت را درک کند؛

3. نفس آدمى به حسب طبع اولیه‏اش صفا و جلایى دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک مى‏کند.

همچنین آسیب‏هاى معنوى جهان گذران را در مى‏نوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمى را در معرض تباهى و شوربختى قرار مى‏دهد. از این رو نصوص دینى نسبت به آن هشدارهاى لازم را داده‏اند. پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم در این باره مى‏فرماید: «ناکح الکف ملعون»؛رى شهرى، محمد، میزان الحکمة، ج 12، ص 5654.؛ «ملعون است کسى که خودارضایى کند».

امام صادق‏علیه السلام نیز مى‏فرماید: «با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمى‏گوید و پاکشان نمى‏خواند و عذابى دردناک دارند، از آن سه‏اند، خودارضایى کننده و کسى که لواط دهد


و در آخر پیشنهادتی هست که باید به آنها عمل کنید تا مشکلاتتون حل بشه ... و این رو بدونید که اون چیزی که باعث نجات و رسیدن به سعادت در شما میشه عزم راسخ و جدیت و پشتکاریست که شما انجام می دید که این از همه مهمتره و شما رو به سر منزل مقصود میرسونه ...



برای خواندن پیشنهادات به ادامه مطلب بروید



موفق باشید



1- سعى کنید همیشه پیش از خواب مثانه خود را تخلیه کنید و شب‏هاى به خصوص غذایى سبک میل کنید.
2- هرگز شکم خود را بیش از حد معمول پر نکنید بلکه تا چند لقمه دیگر که جاى دارید دست بکشید.
3- از پوشیدن لباس‏هاى تنگ و چسبان (به خصوص لباس زیر این‏چنینى) اجتناب ورزید.
4- هرگز فکر گناه را به ذهن خود راه ندهید و از تصور و تخیل امور جنسى و شهوانى سخت پرهیز کنید.
5- از خواندن، شنیدن، نگاه کردن به امور و تصاویر شهوت‏آفرین دورى کنید.
6- از خوردن مواد غذایى محرک مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ و غذاهاى چرب اجتناب و یا به حداقل اکتفا نمایید.
7- از نگاه کردن و دست‏ورزى به اندام جنسى خود پرهیز کنید.
8- هرگز به رو نخوابید.
9- هیچ‏گاه تنها در یک مکان نباشید تا فرصت و زمینه گناه از بین برود.
10- براى تخلیه انرژى زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کنید.
11- هیچ‏گاه بیکار نباشید و همیشه براى مشغول ساختن خود به فعالیتى مطلوب و مثبت برنامه داشته باشید.
12- روزه مستحبى بگیرید و اگر قادر نیستید، روزه تربیتى بگیرید یعنى به کمترین مقدار غذا و کم‏حجم‏ترین نوع غذاها اکتفا کنید و وعده غذایى خود را کم کنید.
13- هرگز به نامحرم نگاه نکنید، حتى اگر به ارتباط کلامى با آنها مجبور باشید.
14- با جنس مخالف رفتار متکبرانه داشته باشید، هرگز با روى باز و نرمى با آنها برخورد نکنید.
15- هرگاه افکار جنسى به ذهن شما وارد شد خود را تنبیه کنید. مثلاً با بستن یک کش به مچ دست خود و کشیدن و رها کردن آن به خود هشدار دهید.
16- به بدى گناه و عواقب آن بیاندیشید و تا زمانى که به گناه آلوده نشده‏اید بیشتر در فکر زیان‏هاى خطرات، آبروریزى و عقاب آن باشید.
17- هرگز از رحمت خدا مأیوس نباشید.
18- به محض لغزش فوراً توبه کنیدو سعى کنید که دیگر تکرار نشود.
19- قرآن زیاد بخوانید و در معانى آیات آن تفکر کنید.
20- در مجالس مذهبى، دعا و توسل و موعظه زیاد شرکت کنید.
21- از کتبى که جنبه موعظه و بیدارگرى قلبى دارد بهره بگیرید و مقید باشید در روز چند ساعت به مطالعه این‏گونه کتب بپردازید.
 22- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و عیادت از نزدیکان و. پر کنید.
23- به معاد و قیامت فکر کنید.
24- ذکر لاحول ولا قوة الا باللَّه را زیاد برزبان جارى سازید.
25- عبادت‏هاى خود مانند نماز و روزه و. را صحیح و دقیق و در اول وقت انجام دهید و در انجام هر چه کامل‏تر و بهتر نماز خود بکوشید و در این مورد از کتاب آداب‏الصلوة امام خمینى بهره بگیرید.
26- از محیطهاى آلوده، سخت دورى کنید و بیشتر وقت خود را در کتابخانه بگذرانید و بى‏علت در خیابان‏هاى آلوده نباشید.
برادر عزیزم مجدداً تکرار میکنیم که سعى در پایبندى به دستورالعملها است که مفید خواهد بود، لذا تلاش کنید که کاملاً دقیق و صحیح به آنها عمل کنید. اما باید خاطرنشان سازیم که عوارض استمناء خیلى زیاد است و آنچه شما در تایپ خود اشاره کرده و برشمرده‏اید از عوارض عمل  است، مثلاً عدم تمرکز حواس، پرخاشگرى، عصبانیت زود و سریع، تار شدن چشمان، کاهش دقت، لرزش دست‏ها و. جملگى از عواقب زشت این عمل است که در صورت استمرار حتى افکار و روحیات شما را نیز تهدید مى‏کند ولى با پاک ساختن رفتار خود از آن عمل زشت این عوارض منفى نیز از بین رفته و فردى پاک و وارسته خواهید شد و از زندگى خود لذت مى‏برید، بنابراین به منظور فرار از پیامدهاى منفى این عمل زشت لازم است هر چه سریع‏تر و کامل‏تر به دستورالعمل‏هاى فوق‏الذکر عمل کنید و دیگر هرگز به سراغ آن عمل نروید. توجه داشته باشید که اگر دستورالعمل‏هاى فیزیولوژیکى فوق مانند شماره‏هاى 1 تا 10 را عمل کنید، دیگر دچار نعوظ صبحگاهى نیز نخواهید شد.
نظرات 8 + ارسال نظر
قایق آبی سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:39 ق.ظ http://www.blueboat.blogsky.com

bazam salam mamnon u khobi?
khahesh mikonam weblage khodetone khoshhal misham ke bekhay az jomalate ghayeghe abi estefade koni
az babate dir up kardanam bayad begam chon amare bazdido nazaram kame delo damaghe up nadaram :(

سلام
خوبم ..
ممنونم ازت که اجازه دادی از جملاتت استفاده کنم.
خوب همین دیر آپ کردن باعث شده که بازدید کننده کم داشته باشی ..
بازم ممنون

سبله سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 05:37 ب.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

سلام
خوفم!؟!؟
خوشم؟!؟!؟
سلامتم!؟!؟!؟
مدرسه‌ی ماست دیگه .امسال رفتم مدرسه بالا شهر که اینجوریه وگر نه تو هیچ مدرسه ایخودمم ندیده بودم که این کارا رو بکنن .اما بچه های خودشون میگن از اول راهنمایی و دبستان شبا می موندن مدرسه ....

سلام
خداروشکر ...
هر چی هست جای خوبیه ..
برای من که جالب بود ..
موفق باشی

حمید چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 02:45 ب.ظ

سلام
ریشه اصلی خود ارضایی در من اینترنت و فضای بی و حساب و کتاب آزاد آن بود. ولی الان به لطف خدا مدتی است این عمل زشت را ترک کرده ام.توسل به ائمه ، نماز اول وقت و استفاده حساب شده از اینترنت کمکم کرد

سلام
درسته ... فضای آزاد و بی حساب و کتاب که اگه کمی بی خیال باشی معتادش میشی و همین باعث بروز مشکلاتی میشه که جبرانش خیلی سخت میشه...
خدارو شکر ... فیلترینگ سایت های غیر اخلاقی کاره خوب و پسندیده ایه ..
اما فقط " غیر اخلاقی ...! "
خدا رو شکر .. خوشحالم که تونستی با توسل به نماز و ائمه و .. به این حرکت ناشایست و گناه آلود فائق بیای ..
الان زندگی برات زیبا تر نشده؟
ترک اون حس لذت بخش کوتاه مدت و آنی , و جایگزینیش با لذات و زیبایی های دراز مدت کاره بزرگیست ...
موفق باشی

شکیبا چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 07:44 ب.ظ http://darddelhayman.blogsky.com

سلام

خسته نباشید

من بدون اجازه شما وبلاگ قشنگتون رو لینک کردم ببخشید!!

سلام
ممنون..
لطف کردین ... اجازه ما هم دست شماست دوست عزیز ..
شما هم لینک شدی ..

نرگس پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 03:03 ب.ظ http://narciss7.blogfa.com/

سلام عزیزم
خوبی؟
مطالب مفیدی بود یعنی مثل همیشه مفید و متفاوت
راستی سایه ات سنگین شده ما رو نحویل نمیگیری
به هر حال موفق باشی عزیزم

سلام
ممنونم ..شکر خدا خوبیم.
دیگه شرمندم نکنید .. این چه حرفیه ... من که اینجوری فکر نمیکنم .. شما نیازی به این حرفها نداری ..
ممنون که همیشه یه پای گشت و گذارهای اینترنتیت به اینجا هم باز میشه..
سلامت باشی

فائزه پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:17 ب.ظ

سلام
ممنون که سر زدین
وبلاگ مفیدی دارید
موفق باشید

سلام
خواهش دارم...
مچکرم..
پاینده باشی

roya_hakim20 پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:37 ب.ظ http://sarneveshtestan.blogsky.com

سلام، خسته نباشید... مطالب وبلاگتون مثل همیشه پر بار و عالی بود. موفق ، پیروز و سربلند باشید.

سلام
نظر لطفتونه .. از اینکه همیشه همراهم هستید ممنونم ..
شاد و سلامت باشید

فروردین دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:53 ق.ظ

ای بابا این که از مسمومیت غذایی بدتره یادمه یکی از دوستام به این درد مبتلا بود به نظرم رسید علتش ضعف شخصیته این از عوارض یه جامعه محدوده

آره بابا ...
خیلی بدتره..راستی الان که بهتری ؟
یه جورایی درست میگی اما همه اینها به خود فرد بستگی داره که چگونه با همچین موضوعی کنار بیاد و تا یه جورهایی حلش کنه .. سخته .. فقط باید کمی از مسائلی رو که بیان شد رو با دقت اجرا کنه ... و بدونه که خواستن توانستنه ..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد