همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

شعر ...


هر چه سیگار می کشم گاهی در استکانی جا می ماند

        هر چه دوستت دارم       گاهی در گلو 

          همیشه در سینه ام جا می ماند     و تازه

                       دنیا را چه      گلویم را چه     سینه ام را ندیدی ...



بیژن نجدی

شاعری که داستان می گفت

من به شکل غم انگیزی بیژن نجدی هستم.

سه بار زاده شدم / بار سوم 1320 / همان 1944 میلاد مسیح / که شرمگین بودم.





" به طور دقیق تصمیم دارم تا اولین صبح قرن بیست و یکم زندگی کنم .اون روز صبح می خوام از خواب پاشم , یه صبحانه ای بخورم و سیگاری بکشم و یک کلت بذارم روی پیشانیم و ماشه را بکشم , برای اینکه مطمئنم اصولا بشر دست از خونریزیش بر نمی دارد "


متولد خاش بود اما تمام زندگی و عشقش در لاهیجان گذشت.

" و چقدر گریستم من و تو / در آنکارا / در توکیو / در هاید پارک مه گرفته لندن / به خاطر لاهیجان "


کارشناس ارشد ریاضییات بود و دبیر دبیرستانهای لاهیجان , برای همین هم اعداد دست از سر شعرهایش بر نداشتند.

" صفر این صفر این صفر / این صفر در 101 / آفتابی است بین دو درخت / این صفر در 101 / طلاست ریخته روی ریل طلا "


مثل همه شاعرها عاشق بود :

" آفتاب را دوست دارم / به خاطر پیراهنت روی طناب رخت / باران را / اگر که می بارد / بر چتر آبی تو / و چون تو نماز می خوانی / من خداپرست شده ام ."


قصه هم می نوشت .چهار مجموعه داستان کوتاه که دوتاش بعد از مرگش چاپ شد.

بیشتر شخصیت های داستاهایش یا مرتضی بودند یا طاهره :

" به فکرم رسید که بگویم مرتضی .شاید به خاطر اینکه جایی , کسی به اسم مرتضی مرده بودو من می شناختمش "

" این جور زن ها یا اسمشان پروانه است یا طاهره و پروانه اسم زنش بود که اندوه به اندوه کتابش را تقدیمش می کرد "


در 56 سالگی از سرطان مرد :

" با من از درد دندان نگویید / که از سرطان فریاد خواهم زد "


و همان طور که خواسته بود در شیخان لاهیجان دفنش کردند . جایی که شیخ زاهد گیلانی آرام گرفته است.

" از خدا پنهان نیست / چرا پنهانش کنم از تو آقا / آقا شیخ زاهد گیلانی /

سیاهپوش قهوه خانه ای هستم / که در مسیر راه کمر بندی / دور لاهیجان روزی مرد /

همین طور سیاهپوش آینه ای / که جیوه اش روزی ریخت / سیاه پوش قالیچه ای /

که در مغازه سمساری است / بله اقا , آه , آقا / آقا شیخ زاهد گیلانی ! "


و تکه ای از وصیتنامه اش را روی سنگ قبرش نوشتند , وصیتی که یوزپلنگ ها رو فراموش نکرده بود :

" و می بخشم به پرندگان / رنگ ها , کاشی ها , گنبدها / به یوزپلنگانی که با من دویده اند / غار و قندیل های آهک و تنهایی / و بوی باغچه را / به فصل هایی که می آیند / بعد از من ...  "


شعر ...



گر بمیرم به غم و زنده شوم باز به غم 

به خدا باز کنم زندگی آغاز به غم

الفت آنگونه گرفته است دلم با غم دوست

  که به چیزی نشود شاد مگر باز به غم


کوچکترین کشور جهان مولوزیا

جهوری سه نفره


Republic of Molossia



کوچکترین کشور جهان به نام مولوزیا دارای جمعیتی 11 نفره است


 در سال 1990 این کشور وارد مرزبندی جهانی شده و به عنوان یک کشور مستقل شناخته می شود.

مولوزیا کشوری در وسط صحرای نواداست که بنیان گذار آن کوین باو " Kevin Baugh " نام دارد.

این کشور شامل خانه کوین و چند مزرعه کوچک است که در مجموع 8/5 هکتار را شامل می شود.

این کشور کاملا مستقل است و دارای سیستم پستی مستقل , واحد پولی مستقل و نیروی دریایی و فضایی است.

برای ورود به این کشور باید پاسپورت داشته باشید که توسط خود باو صادر می شود البته باو بعضی کشورها رو از گرفتن ویزا هم معاف کرده که شامل : آندورا - لیختن اشتاین - سان مارینو و موناکو


دراین کشورصرف مواد غذایی ازقبیل پیاز ,گربه ماهی ممنوع است. وهمچنین مواردی از جمله سلاح گرم ، لامپ نئون و هرنوع اقلام از تگزاس نیز ازموادممنوعه بشمار می رود ، به جزآهنگ های کلی کلارکسون.


مولوزیا در واقع کوچکترین نمونه کشورهایی است که از آنها به عنوان خرده ملت یاد می شود.خرده ملت ها در صورتی میتوانند رسمیت پیدا کنند که پتانسیل لازم را برای یک فرهنک مستقل داشته باشند برای شروع و ثبت یک کشور باید مراحل زیر را طی کرد.

قبل از همه چیز مقدار مشخصی زمین , داشتن کشتی حامل پرچم و دستیابی به سواحل آزادکه در واقع بخشی از اعتبار اقتصادی کشور شما به حساب می اید.

شما هم اگه شرایطش رو دارید بجنبید تا دیر نشده ...

اینگونه ام


این روزها اینگونه ام :

                 با هر که آشنا می شوم ... احساس می کنم

                آنقدر دوست بوده ام که دیگر وقت خیانت است!


شارل دوگل( Charles de Gaulle )

مرگ شارل دوگل


Charles de Gaulle

18 آبان , 9 نوامبر 1970





قد خیلی بلندی داشت . آنقدر قد بلند بود که در تختخواب های معمولی جا نمی گرفت . موقعی که خواست برای بازدید رسمی به ایران بیاید و در کاخ نیاوران مهمان محمدرضا بشود قبل از آمدنش , سفارت فرانسه اولین کاری که کرد یک تختخواب دراز هم قد شارل دوگل به نیاوران اورد. این دوگل خیلی حرف های خوب می زد.با آنکه از قدیم گفته اند ادمهای دراز عقلشان کم است ! اما عقل این یکی کامل بود.


تاج الملوک همسر رضا خان پهلوی موقع نوشتن این خاطراتش از دیدار با رئیس جمهور فرانسه لابد اصلا نمی دانسته همین قد " دراز " شارل دوگل سبب شده بود تا توی جوانی و وقت خدمت در ارتش به اش ۀقب " آسپاراگوس " همان مارچوبه خودمان بدهند.

مرد محبوب فرانسوی ها به بالاترین مقام های فرانسه رسید , " در نوجوانی و جوانی قدم از همه بلند تر یود .من از اینکه دیگران به من توجه می کنند راضی و خشنتود می شدم. چون یک سر و گردن از همه بلندتر بودم .بی اختیار در بازی ها و امور دسته جمعی ریاست مرا می خواستند ! من از همان نوجوانی مزه ریاست و سروری بر دیگران را چشیدم"

شارل دوگل کاتولیک بود .اما درس خوانده مدرسه یهودی ها بود . توی عمر 80 ساله اش هم در جنگ جهانی اول شرکت کرد و زخمی و اسیر شد , هم توی جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه رفت به انگلستان و پایه گذار جنبش مقاومت ملی فراسه شد و بعد آمد پارس را ازاد کرد .

او سه دوره رئیس جمهور شد و قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه را به رفراندوم گذاشت و دوره رئیس جمهور های فرانسه را هفت ساله کرد . آخر هم توی 78 سالگی وقتی ریاست جمهوری دلش را زد بساطش را جمع کرد رفت در دهکده " کولومبی له دوز اگلیز " خاطراتش را نوشت .

با این حال , فرانسوی ها آنقدر او را دوست داشتند که همین الان مهمترین فرودگاه فرانسه و البته طاق نصرت معروف پاریس نام و نشان شارل دوگل را دارد.


شعر ...


خواهی که خدا کار نکو با تو کند   ارواح ملائک همه را با تو کند

یا هر چه رضای او در آن نیست مکن   یا راضی شو به هر چه او با تو کند


سفر مشهد

سلام

سالروز ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت علی بن موسی الرضا (ع) را به همه هموطنان خوبم تبریک میگم.

به امید خدا و طلبیدن امام رضا من امروز راهی دیار عشق مشهد الرضا هستم و از همین رو از خداوند متعال ممنونم که در یک همچین روزهایی به من توان مسافرت به سوی حرم رضوی رو پیش کش کرد.

از ذهنم بیرون نمیروید و به قول میدم که دربارگاه امام هشتم یادتون باشم . حلالمون کنید .

تا بعد ...

تولد امام رضا (ع)

۸۸/۸/۸


ألـلّـهُـمَّ صَـلِّ عَـلَی عَـلِیِّ بـن مـُوسَی الـرِّضَـا الـمُرتـَضَی ...


آن گاه که درهاى آسمان گشوده شد و پرتوى از نور رخشان امامت بر زمین تابید، مژده اى شادی بخش، دلهاى زمینیان را فراگرفت وتاریکناى سلطه گرى وهواپرستى، با زایش رهبرى ربّانى ورهاننده، به رسوایى افتاد.
یازدهم ذى القعده سال 148 هجرى که امام رئوف ما زاده شد، وعلى بن موسى الرضا علیه السلام به عنوان سرچشمه اى از نیکى ومهربانى وهدایت رخ نمود، پناهگاهى پدید آمد که خدا پرستان را در خود گرد آورد.
زاد روز آن رهبر هشتمین بر شیفتگان حضرتش خجسته باد.