همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

شیخ صدوق

 

روز بزرگداشت شیخ صدوق        ۱۵  اردیبهشت

 

شیخ صدوق

 

همه ایرانی ها تختی را می شناسند و حتما شنیده اند که مقبره اش جایی است در شهر ری به نام ابن بابویه. اما کمتر کسی می داند که ابن بابویه همان شیخ صدوق است که در شهرری جایی نزدیک حرم عبدالعظیم دفن شده است. نزدیک 200سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به خاطر باران زیادی که امده بود مقبره ابن بابویه اسیب دیدهمین شد که برای تعمیر مقبره اطرافش را کندند تا به سردابی که محل دفن شیخ صدوق بود رسیدند و انجا بدن شیخ صدوق را دیدند که بعد از گذشت حدود 900سال کاملا سالم مانده بود.

محمدبن علی بن بابویه در عصر غیبت صغری همزمان با حسین بن روح نوبختی سومین نایب امام زمان در قم متولد شد.پدرش علی بن بابویه مرد عالمی بود که دکان کوچکی در شهر داشت و از همان خرج زندگی اش را در می اورد.پدر شیخ سالها بچه دار نمی شد همین بود که نامه ای به امام زمان نوشت که برای بچه دار شدنش دعا کنند. امام هم در جواب نامه فرموده بودندما برای تو دعا کردیم و به زودی خدا دو پسر خوب به تو خواهد داد.شیخ در همان اوایل جوانی راهی سفر شد تا از این و ان حدیث بشنود و درس بگیرد.به دعوت رکنالدوله دیلمی یکی از حکام ال بویه به ری رفت.چند سال بعد راهی مشهد مرو و نیشابور شد و دوباره به ری برگشت بعد راهی بغداد و کوفه شد و از انجا برای سفر حج به سمت مکه رفت.شیخ صدوق تا سالهای اخر عمر خود همچنان در سفر بود وبا این همه در این سفرها نزدیک به 300 کتاب نوشت وشاگردان زیادی هم تربیت کرد . معروفترین کتاب شیخ ,کتاب "من لا یحضر الفقیه " است که یکی از 4 کتاب اصلی شیعه است .این کتاب نزدیک به 6 هزار حدیث دارد که سند همه آنها را شیخ صدوق بررسی کرده و با اطمینان کامل به دردرستی آنها ,در کتابش آورده است.غیر از کتابهای شیخ , بیشتر شاگردان شیخ هم جزء علمای برجسته زمان خود بوده اند ; از شیخ مفید و مرتضی علم الهدی گرفته تا علی بن احمد نجاشی ...

و در آخر هم:

محمد رضا شاه پهلوی و محمد مصدق نیز هر دو وصیت کرده بودند در ابن بابویه دفن شوند...

موفق باشید.

نظرات 18 + ارسال نظر
سعید دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 12:39 ق.ظ http://f10.blogsky.com

سلام دوست عزیز وبلاگ باهالی داری امیدوارم موفق بشی.اگر مایلی تبادل لینک کنیم؟

سلام
ممنون
موافقم..خوشحال می شم.

سارا خانم دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 12:28 ب.ظ

سلام اولین بار که رفتم اینجا به دعوت یکی از دوستان اهل شهر ری بود
خیلی هم خوش گذشت
..............
مرسی بابت متن
------------
بابت محمد رضا شاه
خیلی دلم برای غربتش میسوزه

سلام
قربانت..پی ابن بابویه م رفتی...خوبه
قابل شما رو نداشت
-----
نظری ندارم...

ارنست دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 03:45 ب.ظ http://pofilla.blogfa.com

سلام!
ببخشید بابت تاخیر!!!!!!!!

سلام
خوبی؟
خواهش میکنم..همین کخ اومدی خوشحالم کردی
موفق باشی

ضرب المثل های انگلیسی سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 10:38 ب.ظ http://proverb.blogfa.com

سلام
بدو بیا که آپ کردم

محمد سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:49 ب.ظ http://bestlove2007.blogsky.com

سلام
وب لاگ قشنگی دارین
منم آپیدم یه سری بزنید خوشحال میشم
موفق باشی

سلام
ممنون
حتما...اومدم
زنده باشی

مهسا چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 12:38 ق.ظ http://www.qqqq.blogsky.com

سلام چطوری؟
من شرمنده نه در مورد شیخ صدوق و نه دکتر حشمت چیزی نمی دونستم .الان یه چیزایی فهمیدم :دی

راستی تنبل خان پست هات همش شده روزها...
:دی







سلام
چه خوب..بالاخره یه نفر از این پست ها یه چیزایی فهمید... خدا رو شکر
داشتم نا امید می شدم./
این چند روزه برام کاری پیش اومده درست نمی تونم بیام و آپ کنم..
تا 5 -4 روز دیگه مثل قبل شروع می کنم.
ممنون که همیشه خوشحالم میکنی..
موفق باشی

گل دختر چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 09:20 ق.ظ http://www.mosafer001.blogfa.com

سلام. ببخشید ظاهرا دوهفتنه پیش همشهری جوان یه مطلب درباره بلوتوث داشته. شما میتونید فایل اونو در اختیارم بگذارید؟

یا یه جوری بهم بدیدش؟ اگه کمک کنین ممنون میشم.

سلام
من خوبم شما چطوری؟
بله درسته...
چرا نمی تونم...
توی یه فایل pdf در اختیارتون میگذارم..
خوبه؟

آب چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 10:19 ق.ظ

سلام داداش خودمون
الهی آبجی بمیره .بگو خودم به دختره می گم.
من و رضا تا الان که آشتی کردیم بقیش رو هم خدا بخیر بگذرونه.
گلم منم فعلا بالا نمی یام برام دعا کن امتحاناتم رو خوب بدم .
آبجی کوچولو.آب

سلام آبجی
خدا نکنه...زبونت رو گاز بگیر...
خدا رو شکر ... خیلی خوشحال شدم که شنیدم آشتی کردین..
ان شاالله
دعا می کنم...ان شاالله موفق باشی

Gomshodeh پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 02:22 ب.ظ

بزودی خدا دو پسر خوب به تو خواهد داد....
hala dad ya nadad?

سلام
راست میگی؟
2 تا پسر ..چه خوب .خدا یا شکرت.
ولی راستی من که هنوز ازدواج نکردم؟
نه...همچین چیزی امکان نداره!!!
برو عزیز جان خدا روزیت رو جایی دیگه بده خودت گمشده ای میخوای من به فرزندی قبولت کنم..کور خوندی..من خودمم زیادیم ..اصلا اشتباهیم..
بی خیال...
این یه توطئه است و معلوم نیست از طرفه کیه؟خودت رو معرفی کن...

Gomshodeh جمعه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 02:01 ق.ظ

سعی کنید برای جامعه فرد مفیدی باشید. سعی کنید تحت‌ تأثیر قدرت‌های شیطانی واقع نشوید. سعی کنید انسان متعهد باشید. ان‌شاءالله سلامت باشید.
روح‌الله‌ الموسوی خمیی
!az webloge khodet geraftam javoon

ان شاالله...
ممنون که نصیحتی پدرانه رو برام گذاشتی...
خوب من هنوز شما رو نشناختم...
شما؟

امید جمعه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 12:18 ب.ظ http://www.m-ayati.com

تفاوت محبوبیت رئیس جمهور سابق و کنونی به گواه شواهدhttp://www.noandish.com/com.php?id=15876

الناز جمعه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 02:39 ب.ظ http://www.sarzamine-yakhi.blogsky.com

سلام ممنون که سر زدی شعری که از شیخ بهایی گذاشتی خیلی زیباست

سلام
وظیفمونه...ممنون که سر زدی
موفق باشی

نغمه شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:05 ب.ظ http://photo123.blogfa.com

سلام
چه اطلاعات جالبی بود من نمی دونستم.

سلام
قربانت..قابل نداشت..

بهار یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 08:12 ق.ظ

سلام رفیق
خوبی؟
این دختر تنبلو ببخش
جدا همین که بعضی وقتا دو تا خط مینویسم وقت زیادی ندارم
بابت مسابقه شرمنده ام
من چون یکم مخفی مینویسم و دوست ندارم کسی بشناسدم (خودت که میدونی) نتونستم توی مسابقه شرکت کنم.



در مورد شیخ صدوق هم خیلی ممنون من نمیدونستم
این وبلاگ همیشه یه چیزی برای یاد گرفتن داره ممنون


آها برم اون پست قبلیا رو هم بخونم

سلام
ممنون
میدونم که وقت نداری..خواهش میکنم..
اشکال نداره...بنویس مخفی بنویس
موفق باشی

زریر یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 08:52 ق.ظ http://saansiz.blogsky.com/

سلام همشهری
چرا از مطهری چیزی نیست.
چرا از انسان کامل من چیزی نمی بینم.
راستی بی وفا شدی ، دیگه اون طرفا نمی ای.
دلم تنگ شده بود. حالا هم یکی از دوستای گلم قات زده و وبلاگش رو پاک کرده.
در هر صورت موفق باشی.

سلام
شرمنده..قرار بود بنویسم ولی برام کار پیش اومد و نتونستم خودم هم ناراحتم....
میام..شرمنده
چه بد...بالاخره همه ما رفتنی هستیم شاید یک موقعی هم منم برم ولی نامعلومه....
زنده باشی

شیدا یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 03:29 ب.ظ http://rozehsiah.blogsky.com

سلام به گرمی عشق سوزانی که همیشگی است این روزا سرگرم نوشتن یک کتابچه کوچک در مورد اقا جونم امام رضا هستم البته بصورت کتابچه جیبی اگر مایل هستی کمکم کنی خوشحال میشم چون میخوام ۲۰ ابان تولد امام رضا آماده بشه

Niluofar سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 01:44 ق.ظ http://www.blueboat.blogsky.com

jaleb bod man up kardam khasti sar bezan

گل دختر سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 08:47 ق.ظ http://www.mosafer001.blogfa.com

سلام. راستش از یه کتابخونه کپی گرفتم. ولی زحمت شما رو فراموش نمی کنم.ممنون

سلام
خوب پس گرفتی...چه خوب
زحمتی نداشت...موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد