همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

روزهای اشک و آّه

رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و علی ابن موسی الرضا (ع) را تسلیت می گویم.

 

رحلت پیامبر

 

پیامبر اکرم (ص) ازرحلت خود خبرداد.

رسول اکرم(ص)در آخرین سفرحج(در عرفه)، در مکه، در غدیرخم، درمدینه قبل از بیمارى و بعد از آن در جمع یاران یا در ضمنسخنرانى عمومى، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلتخود خبرداد. چنان که قرآن رهروان رسول خدا(ص)را آگاه ساخته بود کهپیامبرهم در نیاز به خوراک و پوشاک و ازدواج و وقوع بیمارى وپیرى مانند دیگر افراد بشر است و همانند آنان خواهد مرد. در حجهالوداع در هنگام رمىجمرات فرمود: مناسک خود را از منفراگیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم. هرگز مرا دیگردر این جایگاه نخواهید دید. هنگام بازگشت نیز در اجتماع بزرگ حاجیان فرمود: نزدیک استفراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم.

                              

از برخى روایات استفاده مىشود که رسول خدا(ص) در محضر فرشتگان مقرب، على(ع) را وصى خود قرار داد و آنان شاهد بودند، از آن جمله روایتى است که از امام کاظم(ع) نقل شده است که امیرالمؤمنین فرمود: در شبى از شب هاى بیماری پیامبر(ص) من نشسته بودم و حضرت(ص) بر سینه من تکیه داده بود و فاطمه(س) دخترش نیز حضور داشت. رسول خدا(ص) فرموده بود که همسرانش و سایر زنان از نزد وى بیرون روند و آنها رفته بودند. پیامبر اکرم(ص) به من فرمود: «اى اباالحسن! از جاى خود برخیز و رو به روى من بایست.»

من برخاستم و جبرئیل به جاى من نشست و پیامبر(ص) بر سینه وى تکیه داد و میکائیل در جانب راست پیامبر(ص) بنشست. حضرت فرمود:« یا على(ع) دست هاى خود را بر هم بگذار!»

من این کار را انجام دادم. آن گاه فرمود:« من با تو عهد بسته بودم و اینک آن عهد را تازه مىکنم، در محضر جبرئیل و میکائیل که دو امین پروردگار جهانیانند. یا على! تو را به حقى که این دو بر گردن تو دارند، هر چه در وصیت من آمده است باید به جاى آورى و مفاد آن را بپذیرى و صبر را پیشه خود سازى و بر راه و روش من پایدارى کنى نه روش فلان کس و فلان کس! اکنون هر چه را خدا به تو عنایت کرده است با قدرت پذیرا باش.»

من دست هایم را به روى هم نهاده بودم و پیامبر(ص) دست مبارک خود را بین دو دست من گذاشت، به طورى که گویى بین آن دو چیزى قرار مىداد، سپس فرمود:« من بین دست هایت حکمت و دانش آنچه را برایت پیش خواهد آمد، نهادم، تا چیزى از سرنوشت تو نباشد که از آن آگاه نباشى و هر گاه مرگ تو فرا رسید وصیت خود را به امام پس از خود بگوى، بنابر آنچه من به تو وصیت کردم و همانند من عمل کن و نیازى به کتاب و نوشتهاى نیست.

 

شهادت امام حسن

 

 

هرگز کسی دچار محن چون حسن نشد   

ور شد دچار آن همه رنج و محن نشد

خاتم اگر ز دست سلیمان به باد رفت  

اندر شکنجه ستم اهرمن نشد

نوح نجی‌گر از خطر موج رنجه شد  

غرقاب لُجّه غم بنیاد کن نشد

یوسف اگر چه از پدر پیر دور ماند   

لیکن غریب و بی همه کس در وطن نشد

شمع ار چه سوخت از سرشب تا سحر ولی   

خونابه دل و جگرش در لگن نشد

پروین نثار ماهرخی کانچه شد بر او  

پروانه را ز شمع دل انجمن نشد

حقا که هیچ طایری از آشیان قدس    

چون او اسیر پنجه زاغ و زغن نشد

جز غم نصیب آن دل و الا گهر نبود  

جز زهر بهر آن لب شکر شکن نشد

دشنام دشمن آنچه که با آن جگر نمود  

از زهر بی مضایقه با آن بدن نشد

از دوست آن چه دید ز دشمن روا نبود  

جز صبر، دردهای دلش را دوا نبود

آیة‌الله غروی اصفهانی

 

شهادت امام رضا 

 

 

کعبه‎ی اهل ولاست صحن و سرای رضا    

شهر خراسان بُوَد کرب و بلای رضا

در صف محشر خدا مشتری اشک اوست   

هر که در اینجا کند گریه برای رضا

کیست پناه همه جز پسر فاطمه؟    

چیست رضای خدا غیر رضای رضا؟

بر سر دستش برند هدیه برای خدا      

ریزد اگر دُرّ اشک، دیده به پای رضا

زهر جفا ریخت ریخت، شعله به کانون دل   

خونِ جگر بود بود، قوت و غذای رضا

نغمه ی قدّوسیان بود به آمین بلند     

حیف که خاموش شد صوت دعای رضا

 یاد کند گر دَمی ز آن جگرِ چاک چاک     

خون جگر جوشد از خشت طلای رضا

از در باب الجواد میشنوم دم به دم       

 یا ابتای پسر، وا ولدای رضا

بوسه به قبرش زدم، تازه ز طوس آمدم    

باز دلم در وطن کرده هوای رضا

گر برود در جنان یا برود در جحیم       

بر لبِ میثم بُوَد مدح و ثنای رضا

                                                   

   غلامرضا سازگار

 

 

 

 

نظرات 21 + ارسال نظر
ماهی خانوم جمعه 17 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:39 ب.ظ http://mahinameh.blogsky.com

سلام دوست عزیزم
منم تسلیت میگم...
خیلی وقته به من سر نزدید..
شاد باشید.

سلام
کجا خیلی وقته من که دارم ۲-۳ روز یکبار وبلاگ دوستان رو میچرخم.
تازه واسه پست قبلیت هم نظر گذاشتم..

حالا هم ناراحت نشو اومدم...

مهسا جمعه 17 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:39 ب.ظ

اولا :
آقای دکتر که می آی وبلاگ من ایجاد رعب و وحشت می کنی !! الان زنگ می زنم به ۱۱۰ بیان به جرم شرارت و چاقو کشی دستگیره ات کنن ۶ ماه حبس بکشی.
دوما :
عجب حالی بردم با اون شعر ۲ تا خرا !!!! خر کیف شدم ..می گن دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید ... بیشتر از این توضیح نمی دم. :دی
سوما:
این همه گفتی ..گفتی .. آخرش نگفتی کی با کی نسبت داره ! خوب بلدی بپیچونی ها !
چهارما:
ببخشید که من اینجا تو این پست بی ادبی کردم(اینجا نوشتم چون آخرین پست بود و خالی بود ...جای پارک گیر اوردم ذوق کردم)
پنجما:
به جون خودم ترجیح می دم خر باشم تا از قماش ناجوانمرد و نا لوتی...حکایت همون شعر خودت ...
ششما :
خوب ! هول نده بابا می رو بیرون :دی

اولا:
سلام
دوما:
خانم مهندس از وجنات شما پیداست که این کارو به خاطر جونی متهم نمی کنید و نمیگذارید که بره آبخنک بخوره...
سوما:
چاکریم..قابل نداشت!!!منظورت اینه که خیلی خیلی خوشحال شدی...درسته....پس منم خوشم اومد....دیگه چی میخواستی بگی. :دی
چهارما:
این همه گفتم ..گفتم...آخرش با دقت نخوندی!خوب بلدی بپیچونی ها !
پنجما:
خواهش میکنم اینکه بی ادبی نبود ...(پس آخر هر پست که خالی بود بی ادبی هم بود...بفرما ...حق پارکبانی مون رو مبذول بفرمایید)
ششما:
اشکم رو درآوردی ..خیلی مردی لوتی
اینم یه شعر دیگه پس:
کاش سیگار باشم لوطیان دودم کنند
نه شمعی که نامردان فوتم کنند
هفتما:
انگار نوبت منه زنگ بزنم ۱۱۰ ..الو ۱۱۰ ه ..آقا اینجا یکی....

شاد باشی

گلدونه جمعه 17 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:21 ب.ظ http://goldoneh.blogsky.com/

میدونی از حی وبلاگت خوشم میاد ؟
تو همیشه اینقدر با دقت مینویسی که من گاهی اوقات باریکلا میفرستم به این حوصله ات ...
البته هم با دقت و هم مفید .
اصلا وبلاگ تو پر از اطلاعات دقیق و مفید است .....از عکسهای وبلاگت که با دقت طراحی میشن تا نوشته هات .
علی اکبر عزیز ...موفق باشی

چی؟
شرمندم نکن ...
ممنونم ازت
البته به مطالب کم و شیوای شما نمی رسه.
بازم ممنون دیگه دارم آب میشم..
سلامت باشی

کودی تلخو شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:50 ق.ظ http://kuditalkhoo.blogfa.com

برای اتحاد آراء همه با هم (((جباری)))

نغمه شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:29 ب.ظ

من نیز تسلیت می گویم!

زینب شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:05 ب.ظ http://www.zeynab73.blogsky.com

منم تسلیت می گم!

چقدر قشنگ:تا خدا هست وخدایی می کند
مجتبی مشکل گشایی می کند
یا علی

مهدیه شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:50 ب.ظ http://text-janvaljan.blogsky.com/

بعد از گذشت ۱۰سال هنوز دارم نذری این روزها را بپزم با اینکه نظرم تمام شده نمیدونید چقدر عجیب به این روزها اعتقاد دارم... ممنون که بهم سر می زنید... اما یه سوال هم دارم از چی خوشتان نیامد را نفهمیدم

خدا رو شکر...روزهای خوبیه که نباید به همین سادگی ها از دست بدیمشون.
خواهش می کنم
از منطق عاطفه ای خوشم نیامد...

زریر شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:11 ب.ظ http://saansiz.blogsky.com/

ممنون از تبریکت

موفق باشی

سامانه مروارید شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:39 ب.ظ http://morvaridonline.blogsky.com

سلام علی جان، من خیلی عذر میخوام که خیلی وقته بهت سر نزدم ... آخه من یه اشتباهی کردم و تمام دوستانی رو که لینک کرده بودم بر حسب اتفاق از دست دادم و همه رو گم کرده بودم. و لینک همشون پاک شد. ( در جابه جایی از منوی کشویی لینک دوستان به جعبه لینک بلاگ اسکای )

الان دوباره لینک شما را اضافه کردم ..

تا عید باز هم خونه تکونی دارم ... باید هر بار متحول بشه انسان ووو منم با وبلاگم متحول می شم!

دوستت دارم ... بای

سلام
خواهش می کنم ..عزیز
چه بد شد...خیلی سخته پیدا کردنشون
مرسی
به سلامتی....موفق باشی
من هم همینطور

خشایار یکشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:25 ق.ظ http://www.prettylove2.blogfa.com

سلام علی جان
رحلت حضرت رسول اکرم و امام ر ضا رو به شما و بقیه دوستان تسلیت میگم
دو رووزی هست آپ کردم گفتم شاید خودت سر بزنی دیدم شما رو هم باید دعوت کرد
اگه وقت کردی سر بزن
بقول بعضی دوستان
فراموش نکن که فراموش شدگان فراموش کنندگان رو هیچوقت فراموش نمیکنند

سلام
ممنون..منم تسلیت میگم.
خواهش میکنم ..حتما
چشم.

ماژلان یکشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:29 ب.ظ http://pofilla.blogfa.com

سلام دوست خوبم. من بالاخره بعد از مدتها به وبلاگتون سر زدم. نمیگم خیلی عالیه یا جالبه! چون من از کسایی که نخونده فقط میان مینیویسن سلام خیلی وبت خوبه .واقعا بدم میاد!!!!!

در ضمن تسلیتم عرض میگم خدمتتون!! البته پساپس!!!

سلام
با روی چشم ما گذاشتی...البته یکمی ضد حاله ولی خوب باز هم دلگرمیه...
منم همینطور...
موفق باشی

omid دوشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:13 ب.ظ http://www.nosazi.tk

az lotfe shoma doste azizam besyar sepas gozaram.
omidvaram ke hamishe movafagh bashid.
man ham shoma ro link kardam.
www.nosazi.tk

خواهش میکنم.
ممنون
مرسی

گلدونه دوشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:32 ب.ظ http://goldoneh.blogsky.com/

سلام دوست خوبم ...راست میگی غمگینم ...یه کمی درگیرم ....خوب میشم به امید خدا ....التماس دعا !

سلام
امیدوارم از این حس غمگینی رهایی پیدا کنی ...
برات آرزوی موفقیت می کنم...ان شاالله که مشکلاتت حل بشن.
محتاجیم به دعا

مرجان دوشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 04:40 ب.ظ http://dayy.blogsky.com

سلام دوست گلم

خوشم اومد از اینکه خیلی با حوصله و دقت می نویسی عزیز

از بابت روایتها هم مرسی

ممنون که بهم سرزدی
شاد باشی

سلام
ممنون ازت...
ممنون که حوصله کردی خوندی.
خواهش می کنم.
زنده باشی

فاطمه سه‌شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:29 ق.ظ http://www.ghooghnoss.blogfa.com

سلام
از دست من ناراحتید؟
من اپم
در ضمن منم تسلیت میگم

سلام
برای چی باید ناراحت باشم؟
اومدم..
منم همینطور

مرد باران سه‌شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:52 ق.ظ http://rainct.blogsky.com

موفق باشی...

مرد باران
mohammadblogs@yahoo.com
http://rainct.blogsky.com

آفتاب ایرانی چهارشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:40 ب.ظ http://www.aftabirani.blogfa.com

بیا

خشایار چهارشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:55 ب.ظ http://www.prettylove2.blogfa.com

سلام علی جان
انگار دورو برت شلوغه دیگه ما رو نمیبینی
یک سری نمیزنی که زنده ایم یا نه
من هیچ وقت به کسی اصرار نمیکنم که به وبم سر بزنه میگم هرکسی دوست داشته باشه میاد
به شما هم دیگه زیاد اصرار نمیکنم در کلبه ی عشق در تاریکی همیشه به روی دوستان بازه
و خوشحال میشم بم سر بزنن
بای تا های بعد

شیدا پنج‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 07:28 ب.ظ http://rozehsiah.blogsky.com

سلام فراموش کردیییییییییییییییییییی

سلام
نه ...
میام..
یکمی سرم شلوغ شده.

ابوالفضل ناظمی جمعه 24 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 12:39 ق.ظ http://www.hamshahrijavan.blogfa.com

دوست گلم سلام
خیلی خوب کاری می کنی مطالب متنوع می گذاری
خیلی وقت بود از شعرهای سازگار نخونده بودم
راستی من از عکس مجله واسه وبلاگم استفاده کردم . اگه دوست نداری و راضی نیستی خبرم کن حذفش کنم

سلام
خواهش میکنم...تنوع هم خوبه بعضی مواقع..
شرمندم نکن ...هرکاری خواستی بکن ...تازه خوشحالم میشم.
موفق باشی

ابوالفضل ناظمی شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:07 ق.ظ http://www.hamshahrijavan.blogfa

توی قسمت یاد ایام این پست از عکسی که شما از طرح جلد انداخته بودید بهره بردیم البته با اجازه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد