همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

تولد وودی آلن

تولد وودی آلن 10 آذر  1) دسامبر 1935)

 

وودی آلن

 وودی‌ آلن‌ در اول‌ دسامبر سال‌ 1935 دربروکلین‌ نیویورک‌ به‌ دنیا آمد. نام‌ پدر و مادر اومارتین‌ و نتی‌ بود. آنها مانند تمام‌ والدین‌ او را به‌مدرسه‌ فرستادند، اما از آنجا که‌ موهای‌ قرمزی‌داشت‌ بچه‌ها لقب‌ (مو قرمز) به‌ او دادند و به‌همین‌ خاطر او را به‌ باد تمسخر می‌گرفتند. شانزده‌ساله‌ بود که‌ شروع‌ به‌ نوشتن‌ داستان‌های‌ کوتاه‌ وکمدی‌ کرد و از مدرسه‌ جوایزی‌ گرفت‌، او پسری‌شوخ‌طبع‌ بود و پس‌ از پایان‌ دبیرستان‌ به‌ دانشگاه‌نیویورک‌ رفت‌ و در آن‌جا به‌ تحصیل‌ در رشته‌علوم‌ ارتباطات‌ و فیلم‌سازی‌ مشغول‌ شد، پس‌ ازپایان‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ با (هارلن‌ روزن‌)دانشجوی‌ رشته‌ فلسفه‌ ازدواج‌ کرد، اما این‌ازدواج‌ دوام‌ نداشت‌ و در سال‌ 1957 از او جداشد. وی‌ از سال‌ 1960 شروع‌ به‌ نوشتن‌نمایش‌نامه‌های‌ کمدی‌ و داستان‌های‌ طنزآمیزکرد و از سوی‌ دانشگاه‌ نیویورک‌ چندین‌ جایزه‌گرفت‌ و سپس‌ به‌ تلویزیون‌ راه‌ پیدا کرد و دربرنامه‌های‌ شاد و کمدی‌ نمایش‌ اجرا می‌کرد. آلن‌اولین‌ فیلمش‌ را در سال‌ 1965 تهیه‌ کرد. مدت‌زیادی‌ با (میا فارو) نامزد بود، اما ازدواج‌ نکرد،سپس‌ آلن‌ با دختری‌ به‌ نام‌ (سونیا) در سال‌1997 ازدواج‌ کرد و صاحب‌ دو دختر به‌ نام‌های‌(بچت‌) و (منزی‌) شد که‌ هنوز به‌ سن‌ 7 سال‌نرسیده‌اند، وارد حیطه‌ موسیقی‌ شدند و در رشته‌جاز فعالیت‌ می‌کنند.

وی‌ که‌ در حال‌ حاضر 69 سال‌ سن‌ دارد درگفتگو با People می‌گوید:من‌ در دوران‌ کودکی‌یک‌ کودک‌ نابغه‌ بودم‌، پس‌ از تست‌ IQ که‌ از من‌گرفتند، من‌ را به‌ مدرسه‌ استعدادهای‌ درخشان‌High فرستادند. اما من‌ احساس‌ می‌کردم‌ که‌ درآن‌ مدرسه‌ چیزی‌ نمی‌شوم‌ و به‌ خواسته‌هایم‌نمی‌رسم‌ زمانی‌ که‌ 16 سال‌ داشتم‌ دو لطیفه‌ به‌یکی‌ از مجله‌ها فرستادم‌ و ناگهان‌ پس‌ از مدتی‌دیدم‌ که‌ لطیفه‌هایم‌ همراه‌ با نامم‌ چاپ‌ شده‌است‌. دو ماه‌ بعد من‌، نویسنده‌ لطیفه‌های‌ یک‌برنامه‌ تلویزیونی‌ شدم‌ و ماهیانه‌ هشت‌هزار دلاردرآمد داشتم‌.

 

(به نقل از مجله خانواده سبز)

WOODY ALEN

 

وودی آلن هم می نویسد , هم فیلم میسازد و هم بازی میکند.و در تمام اینها جزو دسته منحصر به فرد هاست آثار او و دنیای ذهنی اش احتما لا به هیچ آدمی شبیه نیست و با تمام اجزای تشکیل دهنده عالم سر خوشی دارد. گستره شوخی هایش هم از شروع زندگی تا ابدیت است و مخصوصا خواندن جمله قصار های تک اش حال دیگری دارد.

  • عشق یعنی رنج.اگر میخواهید رنج نکشید نباید عاشق شوید ولی آن وقت از عاشق نبودن رنج می کشید! بنابراین عشق یعنی رنج و بی عشقی هم یعنی رنج , رنج رنج.برای شاد بودن باید عاشق بود پس شادی یعنی رنج اما رنج آدم را غمگین می کند .بنابراین برای غمگین بودن باید عاشق شوید یا عاشق شوید که رنج بکشید یا از خوشحالی زیاد رنج بکشید . امیدوارم که منظورم را فهمیده باشید.
  • پول بهتر از فقر است ; لااقل از نظر مالی.
  • من از مردن نمیترسم فقط نمی خواهم وقتی می آید آنجا باشم.
  • اعتماد به نفس چیزیست که قبل از درک مسئله دارید.
  • ابدیت خیلی طول میکشد مخصوصا آخرهایش.
  • نمی خواهم در قلب هموطنانم زندگی کنم آپارتمانم را ترجیح میدهم.
  • من صدف نمیخورم ; دوست دارم غذایم مرده باشد نه مریض یا زخمی فقط مرده.
  • من در یک کلاس تند خوانی شرکت کردم و جنگ و صلح را در 20 دقیقه ای خواندم و فهمیدم که این داستان به روسیه مربوط است.
  • زمان, راه حل طبیعت است برای اینکه همه چیز با هم اتفاق نیفتد.
  • می توانید 100 سال عمر کنید به شرطی که همه آن چیزهایی باعث می شود بخواهید 100 سال عمر کنید را کنار بگذارید.

ممنون از احسان لطفی

 

 

نمایشنامه مرگ نوشته وودی آلن ترجمه بهروز تورانی اینجا بخونید.

نظرات 7 + ارسال نظر
محمود شنبه 10 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 06:21 ب.ظ http://aboaftab.blogsky.com/

سلام جالب بود!
راستی یه توصیه:
سعی کن پستهات تا حد ممکن کوچک و خلاصه باشه، توی دوره زمونه ای که همه عجله دارن، خوندن پستهای بزرگ چندان رغبتی در آدم ایجاد نمیکنه

سلام
ممنون از نظرت
من هم همین عقیده رو دارم اما یه سرس مطالب هست که باید شکافته شه و بیشتر ازش بنویسی.
موفق باشی

یگانه شنبه 10 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:19 ب.ظ http://kolbemehrabooni.blogsky.com

سلام....
خیلی جالب بود. ممنون...
راستی من هم سایت شما رو لینک کردم.
:)
موفق باشی

آنا شنبه 10 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:54 ب.ظ http://annasdiary.blogsky.com

سلام.نوشته هاتون خیلی خوبن.کلی اطلاعات کسب کردم:-)

شهرام یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:44 ق.ظ http://shahrame.blogsky.com

سلام،
جالب بود. واقعاً‌ استعداد از هر نوعش قابل ستایش است.

ضدونقیض یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:06 ب.ظ http://zeddonaghiz.blogsky.com

سلام علی اکبر عزیز
ممنون از حضورت
باز هم بیا اون طرفا
خوشحال میشم
وبلاگ شما هم بسیار زیبا و وزین است
درباره این پست هم خیلی عالی بود مخصوصا اون ده تا جمله آخر
موفق و پیروز باشی
در پناه حق ...
فدااااااااااااااات
فلن
بااااااااااااااااای

مرسی موفق باشی

عسل یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:42 ب.ظ http://tanhai68.blogsky.com

سلام...
ممنونم از اینکه به صدای سکوت قدم رنجه کردید و با نطرتون دیوار غربت و تنهایی اون را شکستید...حتما بازم سر میزنم...

مهدیه سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:52 ق.ظ http://text-janvaljan.blogsky.com

حالا می فهم چرا این چند روز بیشتر شبکه های ماهواره مبادرت به پخش فیلمهای وودی آلن کرده بودند. زیاد فرصت نکردم ببینم اما مطمئنم همشون زیبا بوده اند. تولدت مبارک وودی..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد