همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

انوری ابیوردی

انوری ابیوردی




در کار تو هر زمان گرفتار ترم         غم های تو را به جان خریدارترم

هر روز به چشم من نکو روی تری      هر چند که بیش بینمت زار ترم





اوحدین محمد انوری ابیوردی , یکی از چند شاعر بزرگ ایران است که در سده 6 قمری در دوران سلجوقیان می زیسته .

زمان خودش به او می گفتند " حجت الحق " و بعد از خودش هم او را یکی از سه پیامبر شعر فارسی ( در کنار فردوسی و سعدی ) می دانستند .

انوری از کسانی است که در تغییر شعر و زبان فارسی , از آن زبان فاخر و سخت رودکی به زبان ساده و شیوای حافظ و سعدی , بیشترین نقش را داشته و خیلی از شعر هایش ضرب المثل شده ( از همه معروف تر " سنگ زیرین آسیا بودن ") است.

با این حال مشکلی که باعث شد انوری مثل بقیه بزرگان معروف نباشد این است که انوری از بدشانس ترین های تاریخ است .

انوری اولش در کار علم و دانش و لوله آزمایش بود اما آنقدر وضعش بد شد که زد توی کار شاعری و پاچه خواری شاهان . اما شاعری هم براش شانس نشد و فقط مثل غنیمت جنگی مدام از این دربار به آن دربار می رفت .

یک بار هم اهالی شهر بیرونش کردند . ماجرا این بود که انوری دستی هم در نجوم داشت , و پیش بینی کرده بود فلان تاریخ ستاره ها در برج میزان به هم می رسند و به خاطر همین توفان شدیدی می آید و همه جا را خراب می کند . ملت هم از ترس زیرزمین و تونل کندند و روز پیش بینی همه به پناهگاه رفتند اما هیچی به هیچی نشد و انوری سکه یه پول شد و مردم برایش دست گرفتند که :


گفت انوری که از وزش بادهای سخت       ویران شود عمارت و کاخ سکندری

در روز حکم او نوزیده ست هیچ باد           یا مرسل الریاح ! تو دانی و انوری


قصه ای می گوید در آن شبی که انوری گفته بود " چنگیز خان مغول " به دنیا آمد.


انوری‌ از دانشمندان‌ نامور روزگار خود به‌ شمار می‌رود و اشعارش‌، در بردارندهٔ دانش‌ها و معارف‌ آن‌ دوران‌ است‌. اشارات‌، تلمیحات‌، تصویرسازی‌ و مضمون‌آفرینی‌هایش‌، همه‌ از استادی‌ او در منطق‌، موسیقی‌، هیأت‌، ریاضی‌، علوم‌ طبیعی‌، نجوم‌ و حکمت‌ حکایت‌ دارد... انوری‌ به‌ ابن‌ سینا اعتقادی‌ تام‌ داشت... وی‌ همچنین‌ کتابی‌ در شرح‌ اشارات‌ ابن‌ سینا با عنوان‌ البشارات‌ فی‌ شرح‌ الاشارات‌ تألیف‌ کرده‌ بود...
مسکین دل من چو محرم راز نیافت      واندر قفس جهان هم اواز نیافت
اندر سر زلف خوبرویان گم شد         تاریک شبی بود , کسش باز نیافت
نظرات 8 + ارسال نظر
ارسلان یکشنبه 20 دی‌ماه سال 1388 ساعت 08:47 ق.ظ http://tooshpool.persianblog.ir

سلام
لینک شدی
کلیک هم شدی
دیگه چی
روی تبلیغات کلیک کن

پارادایس زخمی یکشنبه 20 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:01 ق.ظ

سلام


منظورتون چیه یعنی من شوتم!!!!؟؟؟؟؟؟؟



ممنون که زود زود سر می زنید



سلام
نه بابا این چه حرفیه .. من کی گفتم شوتی؟
برعکس شما

پرهام بیات دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:08 ق.ظ http://poolasan.persianblog.ir

سلام علی اکبر جان
در وبلاگم پیامی گذاشته بودید در ضمینه کسب درامد اینترنتی
خواستار تشکیل گروه برای تبادل کلیک بودید.
من این گروه را تشکیل دادم
اگه تصمیمت جدی هست بسم الله
من آماده همکاری با شما هستم

سلام
هستم ..

ali mahrooz دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:37 ق.ظ http://byrapid.com

سلام خوبی وبلاگ خیلی قشنگ و جالبی داری خوشحال میشم اگه به سایت من هم سر بزنی در مورد فروش اکانت های رپیدشیر و مگا آپلود هستش منتظرتم راستی میشه یه لینک از سایت من تو وبلاگت بدی با همین عنوان فروش اکانت های رپیدشیر و مگا آپلود ایشالا جبران میکنم مرسی فعلا بای

نرگس دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1388 ساعت 05:07 ب.ظ http://http://www.narciss7.blogfa.com/

سلام عزیزم چطوری؟
ممنون از لطفت میای پیشم ولی من دیر به دیر میام
بخدا امتحان دارم
بعد امتحانم جبران میکنم
بای تا های

سلام
ممنون
ان شالله که در امتحاناتت موفق باشی
منتظرم ..

[ بدون نام ] دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:04 ب.ظ

سلام لطف کن آیدی من رو add کن با توضیحات و بگم.
skys_boy_793

parham دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:06 ب.ظ http://poolasan.persianblog.ir

سلام
آیدیم رو add کن تا توضیحاتو بگم

امین سه‌شنبه 22 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:41 ق.ظ http://www.saba2020.blogsky.com

سلام
کلیک شدی
خیلی وبلاگ قشنگی داری میتونی منو با نام (آرایش و زیبایی) لینک کنی. بعد خبرم کن تا بلینکمت!!!
با تشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد