همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

ده کشور مصرف کننده چای

ده کشور مصرف کننده چای


چای نام یک گیاه و نوشیدنی ساخته شده از این گیاه است.

چای واژه‌ای است چینی که در چین و شمال هندوستان به کار می‌رود و تقریباً با همان تلفظ وارد زبان فارسی شده‌است.

نام این گیاه در گویش چینی جنوبی چای و در گویش چینی شمالی به صورت تِی تلفظ می‌شد و هردو تلفظی از یک واژه یگانه در چینی قدیم هستند. مردم اروپای غربی نام این گیاه را از چینیان شمالی و مردم خاورمیانه و شمال آفریقا نام آن را از چینیان جنوبی آموختند.

نوشیدنی چای با دم کردن برگها، جوانه‌ها یا شاخه‌های فرآوری شده بوته چای گونه Camellia sinensis به مدت چند دقیقه درآب داغ درست می‌شود. فرآوری آن می‌تواند شامل اکسیداسیون، حرارت دهی، خشکسازی و افزودن گیاهان، گلها، چاشنیها و میوه‌های دیگر به آن باشد.
برگهای چای درون یک استکان چینی

چای یک منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی اکسیدان‌ها است، اما تقریباً بدون چربی، کربوهیدرات‌ها، یا پروتئین. آن دارای طعمی مطلوب است که کمی تلخ و گس می‌باشد.

کشورسرانه مصرف (کیلوگرم)سرانه مصرف (فنجان)
ترکیه2/81232
ایرلند2/61144
ازبکستان2/41056
انگلستان2/1924
قزلقستان و ترکمنستان1/7748
ایران1/4616
لهستان و روسیه1/3872
ژاپن و پاکستان1/1484
میانگین جهان0/4176


اولا :
در مصرف بر حسب کیلوگرم ، چای خشک منظور شده و بنا را بر این گذاشته اند که از هر کیلوگرم آن 440 فنجان چای آماده نوشیدن تهیه شودت . سرانه مصرف هم یعنی اینکه مثلا هر ایرانی 1/4 کیلو جیره چای خشک مصرف می کند یا به عبارتی 616 فنجان چای در سال (1/7 فنجان در روز)

دومآ :
همانطور که می بینید نژاد ترک (ترکیه ، ازبکستان ، قزاقستان ف ترکمنستان و بخش هایی از ایران) حتی از انگلیس و مستعمراتش هم بیشتر چای می خورند . ترکیه با مصرف چای دو برابر ما ششمین تولید کننده بزرگ چای هم هست و 190 هزار تن از 3900 هزار تن چای تولیدی جهان را در سال تولید می کند .

سومآ:
انگلیسی ها از قدیم الایام بزرگترین مصرف کننده چای جهان بوده اند و علت خروج انها از دور در سالهای اخیر ، گرایش دیوانه وارشان به چای های گیاهی و طعمدار است .  روسها و لهستانی ها هم به  عنوان مخترعان سماور ورشو موقعیت سنتی خود ر ا در جدول حفظ کرده اند .

چهارمآ :
دلم برای بقیه انسانها می سوزد . اگر قرار باشد آدم هر دو روز فقط یک فنجان چای بنوشد دیگر نمی دانم به چه امیدی باید زندگی کند ...


نظرات 8 + ارسال نظر
ونوس دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:58 ق.ظ

درود
چطوری؟ خوبی؟
آخ در مورد مورد چای گفتی دلم خواست برم یکی بریزم بیام
ولی نمی دونستم چینی ها چای داشتن ها از این اطلاعات خوبت واقعا تشکر می کنم

ممنون ...
خوبم .. مرسی .. تو چطوری؟
منم هوس کردم ... نوش جونت ..
چون تا حالا فکر می کردی مال ما ایرانی هاست ... خواهش می کنم .. این اطلاعات اگه خوبه به خاطر وجود همراهان خوبی چون شماست ...

مهرانا سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:20 ق.ظ http://manoshab.blogsky.com/

عالی بود

ممنون از حضورتون

سعیده سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:12 ق.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

سلام!
چه جالب!
من فک می کردم ایران اول باشه!!!!
حالا چرا هر دو روز یه فنجان چایی بخوریم؟؟؟؟؟

سلام
اره خیلی جالبه ...
دیدی اشتباه فکر می کردی ...
خب چای زیادی هم ضرر داره ... شما هر روز بخور کسی حرفی زد به من بگو حالشو بگیرم ...

گلابتون سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 04:03 ب.ظ http://golab68.blogsky.com/

سلام ..من هیچی رو به چای ترجیح نمیدم .

سلام
شما کارتون درسته ...خوب به فکر خودتون هستین

شکیبا شنبه 11 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 05:41 ب.ظ

من اصلا چایی نمی خورم حتی یه فنجون در سال چون دوست ندارم!
به جاش شیرکاکائو میخورم!

واقعا ... به قول اونهایی که چایی قوری قوری میخورن تو اصلا هیچ لذتی از زندگی نمی بری .. به من ربطی نداره نظر اونهاست

آخ شیر کاکائو .. نوش جونت .. اما همیشه فاز نمیده

معصومه پنج‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 06:31 ب.ظ http://baghe-bibargi.persianblog.ir/

با چهارمآ خعلیـــــــــــــــــــــــــــــــــی موافقم!!!

واقعا اگه چای نباشه به چه امیدی زندگی کنیم؟؟؟
مخصوصا عصرها...........!

سلام
خعیلی خعلیی ... من که دلم براشون کباب میخواد ...

به امید روزهایی که چای باشه ... به امید فردا و فرداهای بهتر
آخ گفتی ...
این مخصوصا برای زمستون هم بود بشینی لب پنجره .. برف هم داره میاد یه خورده سردته ... استکان رو میگیری بین دستات گرمت میکنه ... لبت رو میگذاری اب استکان بوی چایی هوش رو از سرت میبره .. یه جرعه می نوشی .. وای ... به به

مهدی فتح آبادی سه‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:43 ق.ظ

مجید جمعه 1 دی‌ماه سال 1396 ساعت 09:24 ب.ظ

من که شاید کلا تو سال ده تا استکان چایی بخورم ولی عوضش تو سال شاید دو سه کیلو قهوه بخورم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد