همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

جواب یک مساله ی معروف


دو عرب با هم مسافرت میکردند یکی از آنها ۵ قرص نان و دیگری ۳ قرص نان با خود داشت. عرب سومی به آنها پیوست .شب شد و همه با هم ۸ قرص نان را خوردند.عرب سوم ۸ درهم به ان دو عرب دیگر داد که بر سر تقسیم ان بین این دو اختلاف افتاد. آن که ۵ قرص نان داشت می گفت تقسیم باید به نسبت ۵ به ۳ انجام گیرد و دیگری می گفت باید به تساوی باشد.اختلافشان بالا گرفت و سرانجام از حضرت علی داوری خواستند .

آن حضرت ۷ درهم را حق صاحب ۵ قرص نان و ۱درهم را حق صاحب ۳ قرص نان دانست!!!


به نظر شما داوری حضرت بر چه پایه ای بوده است؟



دوعرب روی هم ۸ نان دارند. اگر هر نان را سه قسمت کنیم ۲۴ تکه نان داریم که ۱۵ تکه برای عرب اول و ۹ تکه از آن عرب دوم است. حال اگر سه نفر مساوی بخورند هر کدام باید ۸ تکه خورده باشند. یعنی عربی که ۱۵ تکه داشته ۸ تکه را خودش خورده و ۷ تکه دیگر از سهمش را به عرب سوم داده است. و عرب دوم که ۹ تکه داشته ۱ تکه از سهم خود را به عرب سوم داده پس از هشت دیناری که عرب سوم پرداخت کرده ۷ دینار سهم عرب اول و ۱ دینار سهم عرب دوم است.

نظرات 8 + ارسال نظر
دختر بابایی ( ژاندارک) شنبه 22 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 05:48 ب.ظ

سلام بابایی ...
جی بگم ! نه دیگه نمی یام ... می بینی که چطوری شده . !
بابایی می گم تو بیا اسپیکفا .. من می رم اونجا .. از ف ف بهتر .. سیاسیم نیست ... همه بچه هاش خوبن.. و توهین نمی کنن... میای بابایی ؟؟؟؟؟
بیا خوب ... خواهش

سلام دخترم
آره یکم بد شده .. این چند وقت یکمی مسولان ف ف شورش بد شده .
باشه .. میام .

ونوس یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:07 ق.ظ http://sadaf555.blogsky.com

سلام
به این میگن عدالت

سلام
واقعا .. من که حظ کردم

[ بدون نام ] یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:07 ب.ظ

چه جالب و هوشمندانه

سلام
اره .. خیلی هوشمندانه بود

ثریا(قشنگ ترین دقایق در کنار هم...) یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 02:44 ب.ظ http://soraya90.blogsky.com

میدونی علی جان من اسمتو خیلی دوست دارم یعنی اگه دقت کرده باشی همیشه به اسم صدات میکنم امیدوارم خانومت اگه مببینه ناراحت نشه چون واقعاعاشق اسم علیم این پستتم محشر بود قربون مولامون برم من
من
من
من

راست میگی؟
خانومم ؟!؟!؟ کدوم خانومم ؟ کدومشون رو میگی؟
راحت باش .. فکر کن منم مثل داداشتم .. فقط باید قول بدی منو نخوری

سعیده یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:01 ب.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

سلام
من که اصولا چیزی از ریاضی حالیم نمیشه!
از اینم همین طور!!!!!
عکسا رو چون از توی ایمیلم کپی پیست کرده بودم هیچ کدوم باز نمی شدن!
من اهل تبلیغ واسه سایتا نیستم!!!!!!!!!!!

سلام
تو که راست میگی .. خانم فیلسوف
خوب این که داستانش فرق می کنه ..
اهان ... خوب دیگه هنوز یاد نگرفتی تو
می دونم .. شوخی کردم

samira یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:11 ب.ظ http://www.gozashtakharinbar.blogfa.com

slm.webet ghashange b manam sar bezan

سلام
خیلی ممنون ...چشم

ثریا(قشنگ ترین دقایق در کنار هم...) چهارشنبه 26 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 05:03 ب.ظ http://soraya90.blogsky.com

زندگی ترانه است: آن را بخوانید

زندگی بازی است: آن را بازی کنید

زندگی چالش است: با آن روبرو شوید

زندگی رویاست: آن را بشناسید

زندگی فدا کردن است: آن را ببخشید

و زندگی عشق است: از آن لذت ببرید...

خوب ما اینجا همش داداش دار میشم والــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا

زندگی زیباست ای زیبا پسند .. زنده اندیشانبه زیبایی رسند

مگه بده ... حالا دنبال چی میگردی ؟

دختر دوست داشتنی دوشنبه 1 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:15 ق.ظ http://www.jezjez.blogsky.com

سلام

خب باید بگم واقعا جای تاسف داره که کشوری که به قول شما مهد ازادی بیان و ازادیه پخش این تبلیغ رو ممنوع کنه
تبلیغی که می تونه انسانیت هر انسانی رو به درد بیاره و اگاه کنه

بعدم باید تشکر کنم به وبه خودت سر زدی
این غزاله و پلنگه واقعا جالب بود ،عدالت امام علی ام که بی نظیر بودبقیه پستاتم در اولین فرصت می خونم

سلام
خوب این تبلیغ فقط و فقط محدود به کشور آمریکا هم نیست و باید کشورهای دیگر جهان هم اقداماتی در جهت رفع فقر وبیماری و گرسنگی در جهان بکنن .. که خوب نمونه بارزش هم خود امریکاست که با یورش به بعضی کشورها به علت های گوناگون باعث بروز یه همچین مشکلاتی میشه ..

خیلی ممنون عزیزم ..
خوشحالم کردی اومدی پیشم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد