همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

ورود اولین ماشین به ایران


ورود اولین ماشین به ایران



فکرش را بکنید کمتر از 110 سال پیش در خیابان های تهران که نه , در کل ایران فقط یک ماشین وجود داشته .

ناصرالدین شاه قاجار در سفرهایش به اروپا با با اتومبیل آشنا شده بود ولی اعلیحضرت تمایلی به ورود ان به ایران نشان نداده بود و کالسکه های سلطنتی را به ماشین اهنی (تراموا ) ترجیح میداد.

15 سالی از اختراع ماشین های دیزلی می گذشت که پایش به ایران باز شد . یعنی زمان مظفرالدین شاه قاجار .

" کورلین "  مهماندار فرانسوی مظفرالدین شاه در کتاب ( بدایع الوقایع ) خود نوشته است :

در ماه اوت 1900 در مراجعت اعلیحضرت از جنگل بولونی , دو دستگاه اتومبیل که برای بردن به ایران سفارش داده بودند جلوی عمارت برای معاینه اعلیحضرت حاضر بودند . در هرکدام آنها دو نفر از پیشخدمت های مخصوص حاضر بودند . به امر مبارک مکانیسین ها اتومبیل را به راه انداختنه , بعضی حرکات را امتحانا در حضور اعلیحضرت به جا آوردند و پس از انجام امتحان , سوارها و ملتزمین رکاب جابه جا شده و اتومبیل ها آهسته پهلوی کالسکه همایونی آمدند تا سلطان از نزدیک درست آنها را معاینه کند و چون اتومبیل ها از هر حیث مطابق میل بودند هیچ نوع عیب و نقصی در آنها مشاهده نشد و با حکم اعلیحضرت حمل آنها صادر شد و کالسکه همایونی به طرف عمارت به راه افتاد ...


این دو اتومبیل که محصول کارخانه رنو بودند توسط دو راننده فرانسوی به تهران منتقل شدند و دو سرنوشت متفاوت پیدا کردند . فقط یکی از انها به تهران رسید . در راه انزلی به تهران یکی از خودروها خراب شد و همان جا ماند تا زیر باران و برف تبدیل به قراضه ای شود که جهانگردان اروپایی در سفر نامه هایشان به سرنوشت ماشین بیچاره هم اشاره کنند.

دومی هم که گاهی به دستور مظفرالدین شاه و توسط راننده فرنسوی اش " موسیو وانه " در میدان مشق به حرکت در می امد و باعث شادی و ذوق مردم می شد. این ماشین بعدها به محمد علی شاه رسید.

عاقبت یک روز محمد علی شاه هم وقتی می خواست با ماشین حرکت کند , کسی عطسه ای می کند و به نشانه اینکه صبر آمده سوار کالسکه اش می شود و پشت ماشین حرکت می کند .

آن روز در خیابان باغ وحش " اکباتان امروزی " ماشین مورد حمله چند بمب دستی قرار گرفت . شاه سالم ماند اما اتومبیل منهدم شد و مجلس هم به توپبسته شد .


110 سال بعد ...

تهران بزرگترین پارکینگ دنیا 




نظرات 6 + ارسال نظر
sammon یکشنبه 22 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:29 ب.ظ http://sammon.blogsky.com/

سلام خوبی
خیلی عالیه
وبلاگ منو ببین
اگر تونستی روی بنراش کلیک کن
ممنون بای

[ بدون نام ] یکشنبه 22 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:51 ب.ظ

نمی امد بهتر بود...
کجاست اون شاه شهید!!!تا ببینه چه خدمتی به ایران و ایرانی کرده و باعث شده حداقل چند سالی دیر تر ایران تبدیل به پارکینگ ملی بشه!!!

یک نفر دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:20 ق.ظ http://myword.blogsky.com

سلام و خسته نباشید.

کاهش همون ده کوره می موند و جایی نمی رفت تا ماشین بیاره .
مطالبت قشنگ است و ممنون از گذاشتن کتابها برای دانلود .
من دانلودش کردم.

سلام
ای کاش از همون اول به فکر ساختن درست و درمون جاده ها می افتاد..
ممنون. امیدوارم که خوشت بیاد.
موفق باشی

[ بدون نام ] دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:45 ب.ظ

نتیجه اخلاقی : اگه صبر اومد جدی بگیرین (اصلا هم خرافات نیست) :دییییی
نتیجه اجتماعی : اگه همه به صبر اعتقاد داشتند تهران مشکل ترافیک و آلودگی هوا نداشت.
نتیجه روانشناسی : مظفر روشنفکر تر از ناصر بود ؛ ناصر عاقبت اندیش تر از مظفر بود.
نتیجه بین المللی : کورلین ه چشم سفید چقدر تو دلش به شاه ما خندیده بعدش هم واسه بچه محل هاش تعریف کرده آبرومون رفته !
نتیجه نویسنده : کی از تو نتیجه گیری خواست ؟! (تو=مهسا) (نویسنده = علی اکبر)
:دیی

قبلا سلام کرده بودم :دی

حنا پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:45 ق.ظ http://www.eshghe100dar100.blogfa.com

خیلی عالی بود ولی بازم من میخواستم بفهمم اولین ماشینی که اومد تهران اسمش چی بود که متاسفانه نفهمیدم
شما اگه میدونین به من حتما خبر بدین
ولی در کل وب عالیی داری موفق باشی
امیدوارم هر روزت بهتر از دیروزت باشه

پویا دوشنبه 6 دی‌ماه سال 1395 ساعت 07:03 ب.ظ

سلام
این مطلب رو خیلی دوست دارم.
فقط میخواهم اولین خودرویی کن به ایران آمد رو بفهمم چی بوده؟؟؟

سلام
ممنون ... نظر لطفتونه ... خوشحالم
حتما براتون پیدا میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد