همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

همشهری جوان

وبلاگی متفاوت برای جوانان

دیدار در تهران

دیدار در تهران   28 نوامبر 1943 ( 6 آذر 1322) 

 

دیدار در تهران 

 

 

 

2 سال بود که روس ها از شمال و آ‌مریکا یی ها و انگلیسی ها از جنوب خاک ایران را اشغال کرده بودند.

جنگ جهانی دوم از نیمه گذشته بود و هیتلر به نفس نفس افتاده بود.آبان سال 1322 وزرای خارجه انگلیس , شوروی و امریکا در مسکو قرار گذاشتند تا سران 3 کشور متفق در جایی با هم مذاکره کنند.

پیشنهاد استالین تهران بود . پیشنهاد قبول شد  بدون اینکه خود ایرانی ها خبری داشته باشند. فقط در روز ورود استالین به تهران علی سهیلی نخست وزیر وقت خبر دادند که قراراست چنین مذاکراتی در تهران برگزار شود.

4 آذر استالین امد فرداش روزولت و چرچیل. استالین در سفارت شوروی که محل برگزاری کنفرانس هم بود اتراق کرد و روسای جمهور امریکا و انگلیس یه کوچه پایین تر در سفارت انگلیس.

از یکشنبه 6 آذر کنفرانس پشت درهای بسته شروع شد. 3 کشوری که دشمن مشترکی به نام هیتلر انها رو پشت یک میز نشانده بود  سر ضربه زدن  به او به توافق رسیدند . توافق تهران 9 فصل و 6 ضمیمه داشت.

در این توافق قرار شد خرداد سال بعد در نرماندی فرانسه پیاده شوند,  در تیرماه , ضد حمله سنگین شوروی شروع شود, پارتیزانهای یوگسلاوی شارژ مالی شوند و نیروهای متفقین 6 ماه بعد از پایان جنگ از ایران خارج شوند (که نشدند) .

استالین در جلسات پیشنهاد داد تا نفت ایران و خاورمیانه را هم بین خودشان تقسیم کنند اما 2 نفر دیگر قبول نکردندو تقسیم غنایم را به جلسات بعد موکول کردند .

در 3 روز کنفرانس , محمد رضا شاه 22 ساله ایران هر روز به سفارت شوروی می رفت تا بلکه او را به حضور بپذیرند اما روزولت و چرچیل اصلا شاه را داخل آدم حساب نمی کردند . محمد رضا بالاخره بعد ازمدتی معطلی 3 دقیقه با این دو نفر صحبت کرد و خواهش کرد بابای تبعیدیش رو از جزیره موریس به افریقای جنوبی بفرستند چون آب و هوای بهتری داشت.این کنفرانس 9 آذر تمام شد.

برای اطلاع بیشتر میتونید به اینجا هم سری بزنید

نظرات 2 + ارسال نظر
palina سه‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:54 ب.ظ http://khamoshi blogsky.com

سلام مسلما اشتباهی رخ داده شما به وب لاگ یک فنجان دریا اومدید واز من خواسته بودید شعر چرا را در وبلاگتون بذارید وتبادل لینک کنیم میتونید این موضوع را چک کنید اگر من اشتباه کردم پوزش میخوام
شاد باشید
پیوست
شما در وبلاگ دیگر من که برگهای شناور درباد است به من پاسخ داد ید

شرمنده حق با شما بود من اشتباه کردم ولی تا به حال من به اون وبلاگ دیگه شما نرفته بودم. معذرت

سبله چهارشنبه 7 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 06:36 ب.ظ http://www.sabaleh.blogsky.com

سلام منم با تبادل لینک موافقم بازم به من سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد